MYS Mobile Yacht Service

Gå till innehållet

Huvudmeny

Världsomsegling

Världsomsegling 2016-2017

Singelhanded Sailing
Around The World Non-stop


                                  
2016-2017

                                    s/y Manuela                                             

  Ingen Svensk segelbåt har ännu lyckats med en ensamsegling runt jorden utan stopp o utan att ta emot hjälp eller förnödenheter från utomstående. Senast någon svensk försökte var 1996, då Roger Andersson startade från Falmouth och efter 82 dygn oturligt seglade på en val i Indiska Oceanen. Han fick avbryta och dessvärre överge sin båt den 22 oktober 700nm E om Cape of Good Hope. Han försökte göra detta i den då minsta båt någonsin. En Trio 80.
  Det är nu dags med ett nytt försök. Rundturen startar upp i Okt 2016. Avgångshamn Halmstad och destinationen blir också den Halmstad efter att ha avverkat ca 28000nm på drygt 9 månader. Hemkomst i Juli 2017. Själva fullbordandet av jordenruntseglingen beräknas bli på en punkt ca S6 V27 som kommer att passeras både på utresan och på hemresan. Huvudsaken är att kurslinjerna korsar varandra någonstans på vägen. Seglingen till och från denna position anser vi bara är tillfartsseglingar.


 Segelbåten, en Storfidra 25, nr 157 byggd 1974 på Fisksätra varv men sjösatt först 1975 pga varvets konkurs, är omsorgsfullt preparerad för oceanfart, ombyggd för just ensamsegling, förstärkt på en mängd punkter, omriggad till kutter med ökad segelarea och utrustad med alla tänkbara hjälpmedel. Allt för att kunna göra färder som denna möjlig. Preparationen har utförts i omgångar under ca 17 år, inte bara för att göra henna lämplig för en segling runt jorden och för att kunna stanna ute till sjöss under mycket lång tid, utan för att hon i första hand är mitt hem sedan 1987.

 Varför gör man det här. Det är obekvämt, det är ensamt,  monotont blandat med en och annan storm som kanske piggar upp. Blött, surt och saker som går sönder. Alla som seglat runt lite längre vet vad som kan hända. Vet man inte det, ja då har man fortfarande massor att lära. Man måste känna sig själv och vara medveten om sin förmåga om hur man reagerar i olika situationer, inte bara för att kunna klara sig själv, utan framför allt klara båten som ju är själva  förutsättningen för att kunna vistas på havet.
 Svaret är enkelt, ingen svensk har gjort det tidigare och jag har alla förusättningar att klara uppgiften. En båt, tid, ekonomi, inget annat intressant att göra sedan jag reducerat min firma, MYS Mobile Yacht Service, från att
utrusta båtar, utföra service och att tillverka rostfria produkter för båtar,  till att bara utföra transportseglingar. Denna segling är också en transport, låt vara att det är min egen båt, runt jorden.

              ____________________________________________________________________________________


 
Detta är den rutt som ska följas. Start i Halmstad, över Nordsjön och genom Engelska Kanalen. Förbi Kanarieöarna, Cap Verde och sedan  linjepassage någon gång i November. Sedan söder ut i en stor båge över sydatlanten för att få någorlunda förliga vindar. Cape of God Hope, Tasmanien, New Zeeland, Cape Horn ska sedan passeras i rask takt för att sedan få  vända upp i Atlanten och till kända vatten. Drygt 28000nm.
   

           

 På denna sajt kommer det att
då och då införas information om vad som händer under seglingen, tankar som dyker upp i en ensamseglares huvud, funderingar om allt möjligt. Förhoppningsvis var eller varannan vecka kommer det kanske en positionsrapport och en allmän lägesbeskrivning.

 En sak ska klarläggas redan från början. DETTA ÄR INGET FORUM där läsaren kan skriva kommentarer eller skriva inlägg, protestera, hålla med eller uttrycka åsikter. Tycker man att det är kul att lite då och då läsa vad som händer under denna seglingen, då är ni välkommen. Den som tycker annorlunda och anser att detta är inget vidare, han eller hon stänger ner sajten för att aldrig mer öppna den igen. Vederbörande är inte välkommen tillbaka. Så enkelt kan det ibland vara, i varjefall är det så på den här sidan.

Denna sida publicerades samma dag som seglingen börjar. Det vill säga när ni nu läser detta har vi redan lämnat Sverige och glatt påbörjat resan.

Tillbaka till innehållet | Tillbaka till huvudmenyn